Volkswagen Kever

De Volkswagen Kever werd gebouwd tussen 1938 en 2003. Het model is misschien wel de bekendste auto ter wereld. Tot 1967 werd dit model de Typ 1, de 1200 of 1300 genoemd het aantal cc van de achterin gelegen motor, maar in de praktijk kreeg de auto als snel de bijnaam ‘kever’. Deze naam werd zo vaak gebruikt dat Volkswagen besloot om de naam zelf ook te gaan gebruiken. Van de Volkswagen Kever zijn meer dan 20 miljoen exemplaren geproduceerd van 1937 tot 2003 en daarmee is dit model de langst en meest geproduceerde auto ter wereld.

Geschiedenis

De Kever was bedacht door Ferdinand Porsche. Hij kreeg van Adolf Hitler de opdracht een auto voor het ‘gewone volk’ te maken. Grote delen van de auto zijn echter niet door Porsche, maar door Béla Barényi en/of Erwin Komenda ontworpen. Beiden zeggen de originele bedenker van deze succesvolle auto te zijn. Volgens anderen zou de Hongaarse Jood Josef Ganz de bedenker zijn. Het blijft nog steeds onduidelijk wie nu echt bedenker was van de Kever. Van de kenmerkende viercilinderboxermotor van de Kever is wel bekend wie de bedenker is: Franz Reimspiess. Hitler maakte het mogelijk om de auto te gaan produveren, maar doordat alle industrie voor de oorlog nodig was, was er weinig mogelijkheid om de Kever te gaan produceren op grote schaal. Het concept werd meer als propagandamiddel gebruikt. Pas na de oorlog kwam de productie echt goed op gang. De eerste prototypen van de Kever hadden geen achterruit, maar na testen werden er, voor de veiligheid, toch twee kleine ruitjes geplaatst. De ruitjes leken een beetje op de glazen van een bril, en daarmee kregen de eerste Kevers de naam Brilkever.

Na de Tweede Wereldoorlog kwamen de Volkswagenfabriek en de “Stadt des KdF-Wagens” in het Britse gedeelte van Duitsland te liggen. Duitsland mocht zelf niet zomaar auto’s produceren maar de Britse majoor Ivan Hirst liet de autoproductie toch hervatten, zodat Duitsland hiermee kon meebetalen aan alle herstelwerkzaamheden die nodig waren om alle schade te herstellen.. De plaatsnaam werd veranderd in Wolfsburg, naar het nabij gelegen slot en de fabriek kreeg de naam Wolfsburg Motor Works. Later noemde men het bedrijf Volkswagen.

Eén van de eerste landen waar de Kever naar werd geëxporteerd was Nederland, waar Ben Pon begon met het importeren van de Kever. De exportmodellen waren vaak beter aangekleed dan de modellen die lokaal aan de bevolking werden verkocht. Begin jaren vijftig werd de achterruit groter en uit een stuk gemaakt en ook deze variant van de Kever kreeg een bijnaam: het Ovaaltje. De achterruit zou vervolgens nog een keer vergroot worden en werd ook iets hoekiger. Het model werd met de jaren steeds een klein beetje veranderd. Door de jaren heen bleef de Kever echter direct herkenbaar door zijn opvallende ontwerp.

Ook onder de motorkap veranderde er veel in de jaren en het blok werd met de tijd vergroot van 1100 cc naar 1584 cc. Hierdoor namen uiteraard ook het vermogen en de topsnelheid behoorlijk toe. Verder kreeg de Kever grotere bumpers, grotere koplampen, richtingaanwijzers, betere remmen en grotere achterlichten.

Superkevers

In de jaren zeventig vond de grootste verandering aan de Kever plaats. Naast de “gewone” Kever werden ook de 1302- en 1303-modellen gebouwd die Volkswagen zelf Superkevers noemde. De 1302 (sedan en cabriolet) was slechts twee jaar in productie. De 1303 sedan is gebouwd van augustus 1972 tot en met juli 1975 en de 1303 cabriolet tot en met januari 1980. Het 1303-model had onder andere veel meer bagageruimte, een kortere draaicirkel en een opvallende bolle voorruit die bijna de helft groter was dan die van zijn voorganger.

Meest geproduceerde auto ter wereld

In 1972 was de T-Ford niet meer de meest geproduceerde auto, maar de Kever. Ter gelegenheid van dit record werd er een speciale uitvoering gebouwd, de Weltmeister. Van deze Kever werden tussen 19 februari en 31 maart 1972 tussen de 5000 en 6000 stuks gebouwd. Kenmerken zijn de 1300-motor, Marathon metallic-kleur, achteruitrijlichten, achterruitverwarming, speciale bekleding en speciale Weltmeistervelgen.

Het einde van de Kever

21.000.000 auto’s zijn er gemaakt van de Volkswagen Kever.  Na de Volkswagen Golf was de Kever in 2003 de op één na meest verkochte auto ter wereld, . Op 30 juli 2003 in Puebla, Mexico werd de laatste klassieke Volkswagen Kever gebouwd. Deze kever komt uit de serie ‘Última Edición’. Deze werd in een beperkte oplage van 3000 exemplaren gebouwd in de kleuren blauw en beige. Deze editie werd speciaal gebouwd voor de Mexicaanse markt. Het werd standaard uitgevoerd met een 46 pk-injectiemotor. Standaard was de motor voorzien van een radio-cd-speler en alarm. Uiteindelijk verdwenen er honderden exemplaren naar het buitenland. Liefhebbers importeerden deze editie naar hun eigen land. De productie van de Kever is uiteindelijk ook daar helemaal stopgezet, maar  toch kun je jaren later nog aan een nieuwe Kever komen. Hoe? In Mexico zijn nog jaren bouwpakketten verkocht!!

In Duitsland stopte men in 1978 met de productie van de Kever. De laatste Kever rolde uit de fabriek in Emden. Het werd tijd voor een nieuw model. De Kever werd vervangen door nog een steeds immens populaire auto van Volkswagen: de Golf.